Edukacja bez barier
Tytuł projektu: Edukacja bez barier – Wsparcie zawodowe uczniów i pracowników szkół zawodowych woj. zachodniopomorskiego z obszarów wiejskich i miejsko-wiejskich.
Numer projektu: 2014-1-PL01-KA102-001507
Rozpoczęcie projektu: 22/12/2014
Zakończenie projektu: 21/12/2015
Projekt pn. „Edukacja bez barier – Wsparcie zawodowe uczniów i pracowników szkół zawodowych woj. zachodniopomorskiego z obszarów wiejskich i miejsko-wiejskich” zakładał uczestnictwo:
– w stażach zawodowych grupy 40 uczniów szkół zawodowych z województwa zachodniopomorskiego, z obszarów wiejskich i miejsko-wiejskich, uczących się na kierunku: technik żywienia i usług gastronomicznych i technik budownictwa,
– w szkoleniach zawodowych grupy 15 nauczycieli praktycznej nauki zawodu szkół zawodowych z obszarów wiejskich i miejsko-wiejskich.
Tak określone grupy docelowe wzięły udział w projekcie.
Wyjazdy na staże dla uczniów zostały zorganizowane w następujących grupach:
– 20 osób,
– 13 osób,
– 7 osób.
Wyjazdy na staże i praktyki w takich grupach podyktowane były możliwościami organizacji praktyk w szkołach, które nie kolidowały z tokiem nauczania i egzaminami zawodowymi.
Nauczyciele zostali wysłani na tygodniowe szkolenia w dwóch grupach: ośmio- i siedmioosobowej.
Grupy uczniów przebywały pod opieką opiekunów z Polski. W trakcie stażu uczniowie zrealizowali zagadnienia określone podstawą programową kształcenia w zawodach: technik żywienia i usług gastronomicznych, technik budownictwa oraz zdobyli praktyczną wiedzę z zakresu wykonywanego zawodu.
Celem nadrzędnym projektu było rozwinięcie umiejętności zawodowych i językowych oraz rozbudzenie kreatywności uczestników, a tym samym podniesienie jakości i atrakcyjności kształcenia zawodowego, co zostało osiągnięte poprzez zorganizowane mobilności.
W kontekście potrzeb zawodowych grupy uczniów jak i nauczycieli projekt osiągnął takie cele, jak:
– pobudzenie kreatywności i przedsiębiorczości uczestników projektu,
– doskonalenie umiejętności językowych, kształtowanie otwartości i wrażliwości międzykulturowej. Uwrażliwienie na różnice kulturowe i mentalne,
– nabycie przez uczestników praktycznych umiejętności zawodowych,
– ponadnarodowa mobilność uczniów na europejskim rynku pracy,
– wdrażanie innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych dla podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
– zwiększenie wiary we własne możliwości i obudzenie cech przedsiębiorczości.
Osiągnięte rezultaty po odbyciu miesięcznego stażu:
– uczestnicy poznali organizację pracy w firmach włoskich, nauczyli się funkcjonować w relacji pracodawca- pracownik, współdziałać z innymi pracownikami oraz nauczyli się obowiązkowości i punktualności,
– uczestnicy zwiększyli swoją samodzielność, co przyczyniło się do wzięcia odpowiedzialności za siebie, spowodowało konieczność przystosowania się do nowego środowiska i komunikowania się w języku obcym,
– staż wpłynął na mobilność przyszłych zatrudnionych. Wykształcił w nich gotowość i otwartość na zmiany związane z miejscem pracy i zamieszkania w celu znalezienia zatrudnienia,
– odbywając praktykę/szkolenie w nowoczesnych zakładach, wyposażonych w profesjonalny sprzęt, uczestnicy zapoznali się ze standardami europejskimi,
– nauczyciele zawodu uzupełnili swoją wiedzę o realia pracy w zakładach oraz zapoznali się nowoczesnymi technologiami i technikami pracy w zakładach, co przełożyło się na lepsze efekty ich pracy zawodowej.
Wszystkie te aspekty wpłynęły na większą atrakcyjność szkół, a w przyszłości wpłynął na większy rozwój gospodarczy w regionach.
Zaangażowanie Partnerów pozwoliło na zbudowanie silnej relacji, która zaowocowała złożonymi kolejnymi projektami. Projekt umocnił pozycję szkół z obszarów wiejskich i miejsko-wiejskich i dał możliwość młodzieży o utrudnionym dostępie do edukacji szansę na edukację bez barier.